Swamp on ensimmäisen persoonan ammuntapeli, jossa zombit ovat todellisuutta ja ihmiset ovat ikuisessa sodassa. Swamp koostuu useista erilaisista alueista eli kartoista, joista on tarkempaa tietoa toisaalla tällä sivustolla.
Swampissa on myös jonkinlaiset grafiikat, mutta ne eivät ole kovin laadukkaat, mutta tälle on varsin yksinkertainen selitys. Pelin kehittäjä (Jeremy Kaldobsky) on tehnyt pelin siten, että pelihahmot on kaikki sokeita, joten kuulo nousee suurempaan rooliin.
Pelataksesi Swampia tarvitset tietokoneen ja hiiren, myös läppärien tasohiiret kelpaavat, vaikka eivät olekaan aivan yhtä näppäriä kuin ulkoiset hiiret. Näiden lisäksi tarvitset hyvät kuulokkeet, sillä kuten jo sanottu, niin Swamp on äänipeli, jolloin se mitä kuulet on hyvin tärkeässä roolissa. Sillä kuulet esimerkiksi zombien murinan, jolloin hiiren avulla pitää kääntää murina keskelle (käännät tähtäintä) ja ampua sitä. Toisaalla tällä sivulla on myös tarkka ohje siitä, mitä näppäimiä käytetään mihinkin.
Swampissa on kaksi pelitapaa, joko voit pelata offlinessa ilman nettiyhteyttä ja opetella juttuja. Meillä tätä käytetään jonkin verran karttojen tutkimiseen, koska onlinessa se on hankalampaa. Onlinessa taas pelaat muiden pelaajien kanssa, joka on huomattavasti hauskempaa kuin offlinessa (kuten äänitteistä huomaa.)
Mitä eroa näillä kahdella sitten todellisuudessa on?
Sen lisäksi, että offlinessa pelataan yksin ilman nettiä, siinä on joitakin muitakin eroavaisuuksia onlinessa pelaamiseen.
Offlinessa esimerkiksi kokemuksella (experience/exp) ja maine (reputation/reppi) ei ole samaa merkitystä kuin onlinessa pelatessa. Offlinessa ei ole ollenkaan tasoja (leveleitä), joten vaikka tapoista saakin expiä, niin niillä ei kuitenkaan voi nostaa leveliään. Samoin reppiä ei voi käyttää esineiden (ammusten, suojen yms.) ostamiseen tai tavaraa ei voi myydä, jotta saisi enemmän reppiä.
Toisin kuin onlinessa, niin offlinessa on lähes rajattomat mahdollisuudet säätää asetuksia. Offlinessa voi esim. vaikuttaa millä aseilla lähtee liikkeelle, mitä karttaa (mappia) pelaa ja miten paljon zombeja kohtaa kerralla.
Ja nyt sitten käydään läpi sitä, miten online eroaa offlinesta.
Ensinnäkin onlinessa hahmot kehittyvät jatkuvasti. Jokaisesta taposta saa expiä jolla voi nostaa hahmonsa leveliä, tämän lisäksi onlinessa saadaan esineistä (itemeistä) pisteitä (lootpoints) joilla voi nostaa hahmonsa sotilaallista arvoa (rank) esimerkiksi luutnantiksi tms. Nämä rankit vaikuttavat joissain tapauksissa siihen, että mitä aseita löytää. Esimerkiksi pistooli Detonics combat master (Detonics) vaatii vähintään rankin private, jotta sellaisen saa poimittua.
Lisäksi toisin kuin offlinessa, niin onlinessa mappien välillä liikkumista on rajoitettu. Mitä korkeampi leveli hahmolla on, niin sitä useammalle mapille hän pääsee, ja sitä pahempia zombeja hän kohtaa.
Normaalisti onlinessa on järjestely siten, että luonnolliset pelaajat pelaavat tietokoneen ohjaamia botteja vastaan, mutta tämä ei ole absoluuttinen totuus, kuten on esimerkiksi Daltonien hauskuus, sillä on mahdollista pelata hardcore-hahmoja, joka vaatii levelin 150, silloin pitää mennä tiettyyn paikkaan map ykkösen tehtaassa, jotta hahmosta tulee hardcore. Tällöin pelaaja voi liittyä johonkin olemassa olevaan klaaniin tai perustaa uuden, jokaisella klaanilla on linnake (fortress/fortti) jossa muutkin pelaajat voivat tappaa toisiaan. Tämä toisten pelaajien tappaminen toisaalla ei ole kuitenkaan mahdollista, ainoastaan fortti mapissa.
Hc-hahmot eroavat ns. normaaleista hahmoista myös siten, että kun he ovat turvavyöhykkeessä (safezone) he saavat jatkuvasti expiä ja ruokaa (food) joka vastaa heillä reppiä. He eivät kuitenkaan tällä pysty ostamaan varusteita, mutta myydessään jotain he saavat foodia. He saavat foodia myös tapoista, ja jos food loppuu, niin hahmo ei pysty liikkumaan.
Takaisin© Daltonit™ 2020